03 gru Rejestracja tytułu gry komputerowej
Czy tytuł gry może być znakiem towarowym? Tytuł gry i jego ochrona jako znaku towarowego to zagadnienie, które zainteresuje nie tylko fanów, ale przede wszystkim twórców gier.
Ogólne informacje o znakach towarowych przedstawiliśmy już w artykule Znak towarowy – co to jest i dlaczego należy go chronić? W tym wpisie spojrzymy na tę kwestię pod kątem tytułów gier komputerowych.
Rejestracja tytułów gier jako znaków towarowych – jak to wygląda w praktyce?
Już szybka analiza baz danych odpowiednich urzędów dowodzi, że przykładów rejestracji znaków towarowych obejmujących tytuły gier, jest bardzo wiele. Należą do nich m.in.:
- słowny znak towarowy Call of Duty zarejestrowany w Unii Europejskiej przez studio Activision,
- słowno-graficzny znak towarowy Gwent zarejestrowany w Polsce przez CD Projekt,
- słowny znak towarowy FORTNITE zarejestrowany w Unii Europejskiej przez Epic Games,
- słowny znak towarowy GOD OF WAR zarejestrowany w Unii Europejskiej przez Sony.
Klon gry komputerowej a znak towarowy – przykład Floppy Bird i Among Us
Zarejestrowany znak towarowy pozwala uprawnionemu sprzeciwić się oznaczaniu innych gier w ten sam sposób. Tym samym stanowi narzędzie pozwalające na zwalczanie innych podmiotów, które tworzą podobne produkcje, próbując skorzystać z popularności gry. Chodzi o produkcje, które mają sprawiać wrażenie kolejnej części lub udoskonalonej wersji.
Świetnym przykładem będzie porównanie sytuacji dwóch bardzo popularnych swego czasu gier: Floppy Bird i Among Us. Nazwy pierwszej produkcji nie zarejestrowano jako znaku towarowego. Tymczasem twórcy drugiej gry o to zadbali (zarejestrowali słowno-graficzny i słowny znak towarowy). Skutek? W markecie Google wygląda to tak:
Floppy Bird:
Among Us:
Łatwo zauważyć, że w przypadku Floppy Bird, pojawiło się bardzo wiele gier wykorzystujących popularność oryginalnej produkcji. Inaczej to wygląda dla Among Us, gdzie pozostałe aplikacje już nie są aż tak podobne.
Kolejna różnica jest taka, że studio Innersloth, dzięki zarejestrowanym znakom towarowym, może stosunkowo łatwo dochodzić usunięcia innych gier, które ze względu na użytą nazwę lub grafikę mogą wprowadzać w błąd. Z drugiej strony twórcy Floppy Bird, chcąc podjąć jakieś działania wobec klonów, musieliby opierać swoje roszczenia na prawie autorskim lub ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Jest to znacznie bardziej skomplikowane.
Znak towarowy Candy Crush
Jeszcze lepszym przykładem tego, jaką moc mają znaki towarowe, jest sytuacja studia King, czyli twórców gry Candy Crush.
Studio bardzo aktywnie broni swoich praw i zwalcza inne produkcje, próbujące żerować na ich popularności. Przygotowując ten artykuł znaleźliśmy w bazie Darts IP aż 138 spraw i to tylko o znaki CANDY. W efekcie w markecie Google pod hasłem „Candy Crush” znajdziemy praktycznie wyłącznie produkcje studia King.
Doskonale obrazuje to, jakie korzyści mogą wypływać z rejestracji tytułów jako znaków towarowych oraz ich aktywnej ochrony!
Tytuł gry jako znak towarowy a marka
Zastrzeżenie tytułu gry może być szczególnie korzystne w kontekście planu budowania serii gier. Patrząc na najbardziej popularne produkcje, można przyjąć, że sequele cieszą się bardzo dużą popularnością wśród graczy. Przykładami są: Assassin’s Creed, Gears, Need for Speed, Call of Duty, Battlefield, FIFA. Każda kolejna odsłona gry odnotowuje wysokie wyniki sprzedażowe.
Znak towarowy pomaga również w dalszej komercjalizacji w postaci oferowania różnego rodzaju gadżetów i produktów związanych z produkcją. Kubki, bluzy, plakaty, skarpetki, portfele, figurki – to tylko część z nich. Jako przykład można wskazać merch skupiony wokół gry Cyberpunk.
W kontekście merchandisingu należy również zwrócić uwagę na to, aby zgłoszony znak towarowy wskazywał odpowiednie klasy. Pochylimy się nad tym w jednym z następnych wpisów. Na razie odsyłam do wcześniejszego artykułu dotyczącego najczęstszych błędów w zgłoszeniach znaków towarowych.
Znak towarowy jako aktywa
Zarejestrowany znak towarowy, chroniący ważną dla studia produkcję, to wartość dodana – do tego chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Z punktu widzenia inwestora lub wydawcy gier świadczy to nie tylko o profesjonalizmie studia, ale również o świadomym budowaniu wartościowych aktywów.
Można to wytłumaczyć w bardzo prosty sposób – znana marka jest znacznie cenniejsza, jeżeli można efektywnie chronić jej wyłączność. Jaką wartość ma marka, z której może korzystać każdy (zob. case Floppy Bird)?
Tytuł gry jako znak towarowy – rejestracja się opłaca!
W wielu przypadkach nie warto zastanawiać się, czy rejestrować znak towarowy. Zwykle po prostu należy to zrobić – i to jak najszybciej. Koszty rejestracji znaku są dużo niższe niż ewentualnych sporów sądowych. Charakterystyczny i odpowiednio chroniony znak towarowy może w dużej mierze przyczynić się do sukcesu komercyjnego marki.