22 paź Brand brain storm – usługa szukania znaku towarowego przez rzecznika patentowego
Było letnie popołudnie. Słońce prażyło, a muchy smętnie opadały w ukropie. Usiadłam przed komputerem. Pomoc rzecznika patentowego w wyborze marki – tego potrzebował nasz Klient. Niby nic nowego. I nic nie zapowiadało wydarzeń, do których miało dojść.
Jak powstaje dobry znak towarowy i… nowa usługa
Motywowana niezdrową chęcią zmian, postanowiłam podejść do tematu inaczej niż zwykle. Zamiast standardowej propozycji badania oznaczenia, zapytałam Klienta, jakie ma pomysły na nową markę. Wymienił kilka. Sprawdziłam pierwsze oznaczenie w słowniku – odpadło w przedbiegach – i dla mnie, i dla Klienta. Bo kto chciałby mieć deskorolkę marki pryszcze? Wzięłam drugie – mamy zdolność odróżniającą. Szybki rzut oka w Corsearch. Podobny znak, identyczne towary, duży koncern. „Umarł w butach” – pomyślałam. Przyszedł czas na trzecią propozycję. Tu sytuacja wyglądała całkiem nieźle! Czwarte oznaczenie niestety musiało odpaść (ach, te znaki renomowane). Piąte za to wypadło przyzwoicie. Po 90 minutach mieliśmy dwie marki, które potencjalnie nadawały się do wprowadzenia na rynek. Czas uciekał, bo towar już płynął z Chin do Polski. Klient wybrał jedną. Badanie oznaczenia dla potwierdzenia rezultatów – i jest! Klient nakłada znaki, ja zgłaszam do ochrony.
Historia trochę prawdziwa, a trochę nie. Mniej więcej w takich okolicznościach zrodziła się koncepcja naszej nowej usługi „brand brain storm”.
Usługa szukania znaku towarowego – rzecznik patentowy
„Brand brain storm” to 90-minutowe spotkanie z Klientem, w trakcie którego rzecznik patentowy w czasie rzeczywistym udziela wstępnych porad w zakresie oceny proponowanych przez Klienta oznaczeń danego produktu lub usługi. Ocena dotyczy ich zdolności rejestrowej i legalności ich używania.
Co robi rzecznik patentowy? W ramach usługi, uzbrojeni po zęby w dostępy do baz danych, oceniamy bezwzględne przeszkody rejestracji znaku towarowego. Weryfikujemy także ryzyko stwierdzenia kolizji ze znakami odnalezionymi (z pomocą zawsze przychodzi Corsearch). Zaglądamy do Internetu, sprawdzając rzeczywiste używanie znaków kolizyjnych. Weryfikujemy w DARTS IP aktywność właścicieli znaków kolizyjnych w zakresie liczby sporów dotyczących danej marki.
Badanie zdolności rejestrowej a pomoc rzecznika patentowego w wyborze marki
„Brand brain storm” nie jest alternatywą dla typowego badania zdolności rejestrowej i legalności ich używania. Nie ma jednak lepszej opcji, gdy pomysłów na markę jest dużo, a czasu – za mało.
Efekty pierwszych realizacji tej usługi napawają optymizmem. Jesteśmy przekonani, że „brand brain storm” na stałe zagości w naszej ofercie. Będziemy czekać na informacje zwrotne od tych, którzy skorzystają.