Chiny, Polska i ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

Chiny, Polska i ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

Samo w sobie naśladownictwo cudzych produktów nie jest zakazane. Wynika to z tego, że rozwój jest oparty między innymi o to, co zostało stworzone w przeszłości. Naśladownictwo musi jednak odpowiadać zasadom uczciwości. Z takiego założenia wyszedł ustawodawca regulując zakaz naśladownictwa w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. W tym duchu także orzekł Sąd Apelacyjny w Warszawie w sprawie dotyczącej produkowanych w Chinach, a sprzedawanych w Polsce zawiasów do drzwi.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (uznk), czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Czynem takim jest m.in. wprowadzające w błąd naśladownictwo produktów, regulowane w art. 13 uznk. W jego myśl, czynem nieuczciwej konkurencji jest naśladowanie gotowego produktu, polegające na tym, że za pomocą technicznych środków reprodukcji jest kopiowana zewnętrzna postać produktu, jeżeli może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu. Nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji naśladowanie cech funkcjonalnych produktu, w szczególności budowy, konstrukcji i formy zapewniającej jego użyteczność. Jeżeli naśladowanie cech funkcjonalnych gotowego produktu wymaga uwzględnienia jego charakterystycznej formy, co może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu, naśladowca jest zobowiązany odpowiednio oznaczyć produkt. Natomiast na podstawie samego art. 3 uznk może być też m.in. zakazane naśladownictwo produktu, jeśli prowadzi do nieuczciwego wykorzystania renomy konkurenta.

Oczywiście powyżej przytoczyłam tylko regulacje ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a tymczasem zupełnie oddzielnie może być zakazane naśladownictwo na podstawie naruszenia praw wynikających z rejestracji (np. prawa z rejestracji wzoru przemysłowego chroniącego design) czy na podstawie naruszenia praw autorskich.

We wspomnianym na wstępie wyroku z 27 lipca 2017 (sygn. akt I ACa 445/16) Sąd Apelacyjny w Warszawie orzekał o nie rzadko pojawiającym się przypadku naśladownictwa związanym z produktami pochodzącymi z Chin. Spółki, które wniosły powództwo, to włoski producent zawiasów do drzwi drewnianych i ich polski dystrybutor. Pozwany to z kolei polski przedsiębiorca, który sprzedawał zawiasy wyprodukowane w Chinach. Były one podobne to zawiasów włoskich, ale nie posiadały logo, jak miało to miejsce w wypadku zawiasów powodowych spółek. Zawiasy stron różniły się też między innymi w zakresie konstrukcji, użytych materiałów oraz w cenie – zawiasy włoskie były o około 50% droższe od zawiasów chińskich. Powodowe spółki wskazały na naruszenie wcześniej wspomnianych art. 3 i 13 uznk, a także art. 10 uznk, który dotyczy wprowadzającego w błąd oznaczenia lub opakowania produktu. Żądały od pozwanego zaniechania wprowadzania do obrotu chińskich zawiasów, nakazania ich zniszczenia, nakazania publikacji oświadczenia wyrażającego ubolewanie z powodu popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji oraz wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści.

Sąd Okręgowy nie przyznał racji stronie powodowej. Wykluczył ryzyko wprowadzenia w błąd na gruncie art. 10 uznk przede wszystkim z powodu odmienności w zakresie logo. Odnośnie zaś do art. 13 uznk wskazał, że „naśladownictwo cudzych produktów samo przez się nie jest zjawiskiem nagannym, ponieważ postęp jest możliwy zarówno dzięki spuściźnie przeszłości, jak i przejmowaniu aktualnych rozwiązań. Proces ten ma być jednak uczciwy, co oznacza, że naśladownictwo produktów jest co do zasady dozwolone, jeżeli:

  • ich ochrona nie wynika z przepisów chroniących własność intelektualną,
  • nie zachodzi niebezpieczeństwo wprowadzenia w błąd co do tożsamości produktu lub producenta oraz
  • nie ma miejsca przypadek pasożytniczego naśladownictwa stanowiącego naruszenie dobrych obyczajów,
  • naśladownictwo dotyczy cech funkcjonalnych produktu, z zastrzeżeniem dotyczącym niewprowadzenia w błąd. (…)

Deliktem nieuczciwej konkurencji nie jest każda postać naśladownictwa, lecz tylko tzw. niewolnicze naśladownictwo, obejmujące takie przypadki wiernego naśladownictwa (kopiowania zewnętrznej postaci produktu), w których dla przeciętnego odbiorcy nie jest możliwe odróżnienie kopii od oryginału. ”

Sąd Okręgowy podkreślił, że produkty stron różnią się głównie w zakresie logo (produkty powodów je posiadają, a pozwanego nie) i ceny. Co wiecej, mamy tu do czynienia z odbiorcą, który wie, że na rynku jest bardzo wiele produktów pochodzących z Chin o niższej jakości. Dodatkowo Sąd wskazał, na rynku znajduje się wiele podobnych zawiasów, które „nie przeszkadzają” stronie powodowej.

Na koniec Sąd Okręgowy odmówił powodom ochrony też przed rzekomymi naruszeniami związanymi z renomą. Natomiast z punktu widzenia formalnego Sąd odmówił w ogóle możliwości dochodzenia roszczeń spółce włoskiej, ponieważ nie prowadzi ona działalności w Polsce. Jest to częsty powód oddalania roszczeń podmiotów zagranicznych na podstawie uznk.

Sąd Apelacyjny podtrzymał wyrok Sądu Okręgowego. Podkreślił między innymi, że odbiorcą zawiasów jest profesjonalista, a także, ze istnieją różnice między zawiasami w postaci braku logo i zdecydowanie niższej ceny w wypadku zawiasów sprzedawanych przez pozwanego. Kwestie te prowadzą do wniosku o braku ryzyka wprowadzenia odbiorców zawiasów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu wskutek sprzedaży podobnych produktów przez strony (na gruncie art. 13 uznk). Kwestia różnic w cenie została zdecydowanie podkreślona przez Sąd jako czynnik, który w danej sprawie może wykluczać wprowadzenie w błąd. Sąd Apelacyjny uznał też, że nie zostało wykazane, aby zawiasy powodów cieszyły się renomą, więc nie ma miejsca naruszenie art. 3 uznk.

Omawiany wyrok to dobry przykład stosowania normy, zgodnie z którą naśladownictwo produktów samo w sobie nie jest z zasady zakazane. Całkowity zakaz naśladownictwa hamowałby rozwój gospodarki. Ustawodawca chroni jednak przed niektórymi przypadkami naśladownictwa, przed nieuczciwym naśladownictwem czy naruszeniem praw własności intelektualnej.

Iwona Wojtczak
Iwona Jakubiak vel Wojtczak
Rzeczniczka patentowa, zawodowa pełnomocniczka EUIPO, prawniczka <br> Partnerka