08 sie Monitoring znaków towarowych – Q&A
Monitoring znaku towarowego polega na bieżącym śledzeniu rejestrów znaków towarowych pod kątem nowych zgłoszeń, które są w kolizji z Twoim znakiem. To typowa usługa kancelarii patentowych. Dzisiaj realizowana jest zwykle przy wsparciu zautomatyzowanych systemów informatycznych. Najczęściej wykupienie licencji na to oprogramowanie dla wewnętrznego działu prawnego zupełnie nie opłaca się finansowo. Analiza rejestrów zabiera także czas i wymaga specjalistycznej wiedzy. Stąd usługa ta jest delegowana zwykle do zewnętrznych dostawców.
W tym artykule znajdziesz pigułkę informacji na temat usługi monitoringu znaków towarowych.
Po co Ci monitoring znaku towarowego?
Wbrew obiegowej opinii większość urzędów patentowych świata nie weryfikuje nowych zgłoszeń pod kątem kolizji z wcześniejszymi prawami. Oznacza to, że jeśli nie wniosę sprzeciwu, możesz zarejestrować logo naszej kancelarii – ekspert urzędu patentowego nie odrzuci Twojego zgłoszenia tylko z tego powodu, że nasza marka jest już chroniona w całej Unii Europejskiej (link).
Termin na wniesienie sprzeciwu to zwykle 3 miesiące od publikacji zgłoszenia. Bez zautomatyzowanego monitoringu nie sposób go dochować. Monitoring pozwala w porę sprzeciwiać się kolizyjnym próbom rejestracji.
Czy jeśli w porę nie wniosę sprzeciwu, utracę prawo zablokowania takiej rejestracji w przyszłości?
Na szczęście nie. Zarejestrowany znak naruszający cudze prawa może być wciąż unieważniony. Dopiero po pięciu latach tolerowania używania tak zarejestrowanego znaku, utracisz prawo do jego unieważnienia.
Dobrze skonfigurowany monitoring znaku towarowego zapobiegnie jednak rejestracji – przeciwnik nigdy nie uzyska prawa, które będzie mogło być wykorzystane przeciwko Tobie. To ważne, ponieważ zarejestrowane znaki towarowe korzystają z domniemania ważności, które trzeba aktywnie obalić w ramach powództwa wzajemnego lub wniosku o unieważnienie.
Procedura unieważnieniowa jest też zwykle droższa niż postępowanie sprzeciwowe. Przykładowo przed polskim urzędem patentowym unieważnienie znaku towarowego wiąże się zawsze z rozprawą. Tymczasem sprzeciw prowadzony jest wyłącznie pisemnie.
W czym pomagają zautomatyzowane systemy monitoringu?
Dzięki automatyzacji dostajemy informacje o problematycznych zgłoszeniach w kilka godzin po ich publikacji. Co więcej, nowoczesne systemy są bardzo szczelne – dają informację o znakach nie tylko identycznych, ale też o różnym poziomie podobieństwa. Pozwalają też uzyskać ujednolicone dane z całego świata. Dobry system monitoringu znaków towarowych to też złożona platforma kolaboracji zespołów i analizy dużych zbiorów danych.
My od wielu lat korzystamy z systemu Corsearch. Jest to narzędzie najwyżej oceniane przez ważny dla nas ranking WTR1000 magazynu World Trademark Review. Jest to też system używany wewnętrznie przez takie marki jak Mondelez, Unilever, Decathlon, Carlsberg czy Roche.
Po co więc rzecznik patentowy w procesie monitoringu? Czy nie wystarczy skorzystanie z usług dostawcy oprogramowania?
Jestem przekonany, że nasz wkład w tę usługę wciąż jest kluczowy i niezastąpiony. Dobry system monitoringu zwraca miesięcznie kilkadziesiąt wyników. Trzeba je jeszcze ocenić. Naszym priorytetem jest to, aby klienci otrzymywali od nas jedynie istotne ostrzeżenia, które rzeczywiście wymagają działania.
Innymi słowy, do szybkiego, zautomatyzowane systemu filtrowania nowych zgłoszeń dodajemy naszą wiedzę ekspercką.
Przy największych portfelach znaków towarowych, którymi się opiekujemy, monitoring marek angażuje nasz zespół przez kilkadziesiąt, a nawet kilkaset godzin rocznie. Jest to czas, który oszczędzamy działom prawnym naszych klientów.
Poza tym dostęp do zaawansowanych systemów IT dedykowanych prawom własności intelektualnej jest dość drogi. Zakup licencji dla wewnętrznych działów prawnych w wielu przypadkach będzie nieopłacalny.
Jak w praktyce wygląda monitoring znaku towarowego przy udziale naszej kancelarii?
Pierwszym krokiem jest skonfigurowanie narzędzia. Monitoring należy ustawić szczelnie, ale raczej nie na wyrost. W przeciwnym razie mierzyć się będziemy ze zbyt dużą liczbą nietrafionych wyników. Warto skupić się na faktycznym zakresie używania monitorowanej marki.
Niezwłocznie po skonfigurowaniu systemu, zespół zaangażowany w projekt staje się adresatem zautomatyzowanych wiadomości o kolizyjnych zgłoszeniach. W przypadku zidentyfikowania praw wymagających niezwłocznego działania – od razu je podejmujemy. W większości przypadków możemy jednak odłożyć szerszą analizę w czasie. W ustalonych z góry interwałach czasowych logujemy się do systemu i oceniamy wyniki zidentyfikowane przez algorytm. W tym celu wykorzystujemy system znaczników: czerwonego, pomarańczowego i zielonego.
W każdy projekt monitoringu znaku towarowego zaangażowane są po naszej stronie przynajmniej dwie osoby. Zasadę dwóch par oczu wprowadziliśmy nauczeni własnym doświadczeniem. Pozwala to uniknąć oczywistych błędów i pomyłek, które mogą wystąpić przy analizie tak dużych zbiorów danych.
Wyniki raportowane są do klientów w ustalonym z nimi cyklu i formie. Standardem jest comiesięczny raport zawierający wyszczególnione i omówione zgłoszenia wymagające szczególnej uwagi. Zawierają one załączniki z otagowanymi wynikami wygenerowanymi przez system.
Staramy się dostosować częstotliwość i formę raportów do oczekiwań i procedur naszych klientów.
Dla kogo jest monitoring znaków towarowych?
Traktujemy monitoring jako usługę dodatkową – przeznaczoną do właścicieli najcenniejszych marek. Takie spółki nie mogą pozwolić sobie na tolerowanie kolizyjnych zgłoszeń. Zwykle nasi klienci korzystający z monitoringu inicjują kilka sporów o markę w roku. Przy tej skali, oszczędności związane z możliwością skorzystania z tańszego trybu sprzeciwu (zamiast wniosku o unieważnienie) rekompensują koszty monitoringu.
Drugą grupą klientów są ci, dla których marka jest głównym składnikiem wartości produktu. Jej rozmycie mogłoby mieć zbyt poważny wpływ na zyski spółki, dlatego tak ważne jest podjęcie w porę koniecznych działań.
Ile kosztuje monitoring znaku towarowego?
Wbrew pozorom monitoring znaku towarowego nie jest drogą usługą. Honorarium kancelarii za monitoring jednej marki to ok. 70 – 200 złotych miesięcznie – za każdy monitorowany kraj.
Jeśli rozważasz zlecenie monitoringu, napisz do mnie na bartosz.fert@fjw.pl. W ramach półgodzinnej wideokonferencji z chęcią przedstawię Ci nasze podejście do tej usługi.