21 paź Dźwiękowy znak towarowy – czy dźwięk otwierania puszki może być znakiem towarowym?
Choć ze znakami towarowymi najczęściej kojarzymy oznaczenia słowne lub logotypy – to nie wszystko. Nie są to jedyne rodzaje oznaczeń, które można chronić w ten sposób.
Ustawa prawo własności przemysłowej oraz prawo unijne nie przewidują zamkniętego katalogu oznaczeń, które można zarejestrować jako znaki towarowe. Znak towarowy może więc także przyjąć postać hologramu, znaku pozycyjnego, przestrzennego, a także dźwiękowego. Co istotne – w przypadku każdego znaku towarowego musi istnieć możliwość przedstawienia go w rejestrze. Jeśli chodzi o znaki dźwiękowe, można zrobić to na przykład poprzez załączenie pliku z nagraniem.
Dźwiękowy znak towarowy – przykłady
Jako znaki dźwiękowe dotychczas zarejestrowano między innymi:
Także rzecznicy patentowi z naszej kancelarii z powodzeniem zajmowali się sprawą zgłoszenia znaku dźwiękowego w UPRP.
Znaki towarowe – rodzaje. Co może być dźwiękowym znakiem towarowym?
Nie każdy dźwięk może być znakiem towarowym. Dźwięki jako znaki towarowe także muszą spełniać kryteria przewidziane dla wszystkich innych oznaczeń, które mają uzyskać tego rodzaju ochronę. Znaki dźwiękowe muszą posiadać charakter odróżniający – umożliwiać rozpoznanie produktów pochodzących od danego przedsiębiorstwa. Ich treść nie może opisywać towarów i usług, które mają być nimi oznaczane.
Wskazówek co do rejestracji dźwięków jako znaków towarowych dostarcza orzecznictwo, w tym wyrok Sądu z 7 lipca 2021[1]. Sprawa dotyczy spółki Ardagh Metal Beverage Holdings GmbH & Co. KG. Spółka zgłosiła dźwiękowy znak towarowy w postaci odgłosu otwieranej puszki, po którym następuje dźwięk musujących pęcherzyków. Urząd UE ds. Własności Intelektualnej nie zarejestrował znaku ze względu na brak charakteru odróżniającego. Uznano, że taki dźwięk nie wskazuje na pochodzenie handlowe towarów (między innymi napojów i napojów alkoholowych). Otwieranie puszki jest w końcu nieodłącznym elementem związanym z korzystaniem z tego typu produktów.
Sąd podzielił argumentację urzędu. Uznał, że dźwięk powstający przy otwieraniu puszki uważa się za element czysto funkcjonalny. Dźwięk musowania także od razu nasuwa skojarzenia z napojami. Połączenie tych elementów dźwiękowych nie stanowi wskazówki pochodzenia produktów, dla których znak ma być używany. Przywodzi na myśl zwyczajny odgłos, powstający po otwarciu jakiegokolwiek napoju. Taki dźwięk nie umożliwia konsumentom powiązania konkretnych towarów z konkretnym przedsiębiorstwem i na odróżnienie ich od towarów pochodzących z innego źródła.
Dźwiękowy znak towarowy – warto wiedzieć przed zgłoszeniem
Podobne rozstrzygnięcie można wyobrazić sobie także w innych hipotetycznych sprawach, w których pojawiłyby się niekonwencjonalne znaki towarowe. Na przykład w sytuacji, w której producent słodkich batonów postanowiłby zgłosić znak towarowy w postaci dźwięku szeleszczącego opakowania, powstającego w czasie jego otwierania. Innym przykładem może być przypadek, w którym producent karmy dla zwierząt chciałby zarejestrować w charakterze znaku towarowego dźwięk nasypywania karmy do miski.
Dźwiękowy znak towarowy jako ochrona marki może wydawać się atrakcyjny. Wybór sekwencji dźwiękowej, która spełni kryteria niezbędne dla rejestracji, często może jednak stanowić wyzwanie. Po analizie prezentowanej sprawy, można wyciągnąć wniosek, że choć oznaczenie dźwiękowe powinno kojarzyć się z producentem lub samym produktem czy usługą, to niekoniecznie powinno przywodzić na myśl ich właściwości. Mogą one przecież równie dobrze dotyczyć innych produktów lub usług tego samego rodzaju.
[1] Wyrok Sądu (piąta izba w składzie powiększonym) z dnia 7 lipca 2021 r. Ardagh Metal Beverage Holdings GmbH & Co. KG przeciwko Urzędowi Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, Sprawa T-668/19, ECLI:EU:T:2021:420.