18 sie Rebranding marki – jak przeprowadzić go bezpiecznie?
Jak przeprowadzić rebranding marki bez narażania się na naruszenie praw innych osób? Jak zadbać o interesy i własność intelektualną swojej marki?
Poniżej podpowiadamy, na co zwrócić uwagę i czego się wystrzegać. Piszemy m.in. o znakach towarowych w kontekście rebrandingu, prawach autorskich oraz ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Co to jest rebranding – na czym polega?
Mówiąc o rebrandingu, mamy na myśli modyfikację nazwy lub identyfikacji graficznej danej marki. Rebranding może dotyczyć zarówno głównej marki przedsiębiorcy, jak i jednej z marek pobocznych.
Czasami rebranding to jedynie drobne odświeżenie logotypu poprzez zmianę kolorystyki lub dodanie jakiegoś elementu. Może on również polegać na znacznie dalej idących modyfikacjach.
Bez względu na zakres zmian oraz ich powody należy wziąć pod uwagę te same kwestie prawne. W szczególności trzeba uwzględnić przepisy dot. znaków towarowych, praw autorskich oraz zwalczania nieuczciwej konkurencji – przepisy prawne w procesie rebrandingu mają naprawdę duże znaczenie.
Znaki towarowe a rebranding
Temat znaków towarowych należy rozważyć z dwóch perspektyw tj.:
- w kontekście posiadanych praw,
- w kontekście praw osób trzecich.
Jeżeli zarejestrowaliśmy markę jako znak słowny, to chroniona jest ona bez względu na zmiany warstwy graficznej. Obrazuje to przykład poniżej. Bez względu na zmianę wyglądu logotypu sama warstwa słowna marki pozostaje zabezpieczona, ponieważ IKEA posiada zarejestrowany unijny znak słowny (EUTM 000109652).
To też cenna wskazówka dla wszystkich budujących swoją markę. Warto pamiętać, aby zabezpieczyć warstwę słowną, poprzez rejestrację znaku towarowego. W ten sposób staje się odporna na późniejsze zmiany graficzne. Chociaż tutaj jednocześnie przestrzegam przed znakami opisowymi, których rejestracja w wersji słownej nie będzie możliwa.
Odmiennie sytuacja wygląda przy znakach graficznych oraz słowno-graficznych. Jeżeli nowa wersja marki wyraźnie różni się od poprzedniej, to logotyp w nowej wersji nie będzie w pełni chroniony. Konieczne będzie zgłoszenie nowego znaku towarowego. Jako przykład można wskazać historię Pizza Hut, która zmieniając swoje logo, musiała zgłosić nowe znaki towarowe:
Z drugiej strony, dokonując rebrandingu, należy pamiętać o zarejestrowanych znakach towarowych innych podmiotów, aby przypadkiem nie naruszyć ich praw. W tym kontekście bardzo pomocne jest monitorowanie baz rejestrowych. Monitoring znaków towarowych jest bardzo przydatny przy rebrandingu. W kancelarii mamy też autorską usługę Brand brain storm. Podczas spotkania z Klientem wstępnie badamy pierwsze propozycje marek. Sprawdzamy czy mogą być znakiem towarowym oraz czy nie będą naruszać praw osób trzecich. Pozwala to odrzucić te obarczone największym ryzykiem. Szybkość oraz oszczędność to dwie najważniejsze cechy Brand brain stormu.
Prawa autorskie przy rebrandingu – czy można zmienić logo marki bez zgody autora?
W praktyce zagadnienie praw autorskich przy rebrandingu pojawia się najczęściej w kontekście zmiany logo. Jeżeli stworzono dla nas w przeszłości grafikę z logiem, a my chcielibyśmy ją teraz zmienić np. poprzez zmianę kolorystyki, to wchodzimy w strefę autorskich praw osobistych twórcy. Aby poznać zakres, w jakim możemy zmieniać stworzone dla nas logo, musimy zajrzeć do umowy, na podstawie której logo stworzono. Może się bowiem okazać, że nie możemy dokonywać takich zmian bez zgody twórcy.
Z weryfikacją umowy może pomóc kancelaria rzeczników patentowych. Warto również pomyśleć o przekazaniu takiej umowy do weryfikacji już na etapie jej tworzenia lub podpisywania. Może to oszczędzić wielu kłopotów w przyszłości.
Rebranding a ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – nowa nazwa nie może wprowadzać w błąd
Nie można również zapominać o przepisach regulujących zwalczanie nieuczciwej konkurencji. Generalna zasada zawarta w ww. ustawie uznaje za czyn nieuczciwej konkurencji działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli takie zachowanie miałoby zagrażać lub naruszać interes innego przedsiębiorcy lub klienta.
W kontekście rebrandingu należy przede wszystkim zwrócić uwagę na to, aby nowa nazwa lub oznaczenie graficzne nie wprowadzało w błąd. Biorąc pod uwagę obecne trendy związane z dbaniem o środowisko, kuszący może wydawać się „eco-friendly rebranding”, jednak należy pamiętać, że musi być to zgodne z prawdą.
Bezpieczny rebranding – kancelaria rzeczników patentowych pomoże
Przeprowadzenie rebrandingu marki, który będzie korzystny i nie narazi klienta na zarzut naruszenia praw osób trzecich, może nie być aż takie proste, jak się wydaje na pierwszy rzut oka. Należy uwzględnić kwestie dot. znaków towarowych, praw autorskich, a także przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Pomocne w tym zakresie może być wsparcie kancelarii rzeczników patentowych, zwłaszcza jeśli rebranding chcesz przeprowadzić świadomie i bezpiecznie.