16 paź Twórcy internetowi. Czy chronią swe marki osobiste rejestrując znaki towarowe?
Na przestrzeni ostatnich kilku lat twórcy internetowi, potocznie zwani influencerami [1], wykreowali nową gałąź marketingu cyfrowego – influencer marketing. Polega on na kształtowaniu opinii internautów poprzez promowanie oraz reklamę marek, z którymi twórca nawiązał współpracę. Twórcy podcastów, blogów oraz videoblogów bazują na stworzonej przez siebie marce, która budzi zaufanie określonej grupy odbiorców (subskrybentów danego kanału w sieci).
Czy influencerzy dbają o ochronę tych marek rejestrując je jako znaki towarowe?
Trendy w rejestracji znaków towarowych przez polskich influencerów
Sprawdziliśmy to! W tym celu sięgnęliśmy do zestawień najpopularniejszych polskich influencerów pod względem ilości subskrybentów i obserwujących. Są to osoby, które na co dzień tworzą na platformach społecznościowych takich jak Instagram czy YouTube. Warto wspomnieć, że treści publikowane przez osoby znajdujące się w czołówkach ww. rankingów docierają do ponad 16 milionów osób na całym świecie (!). Mówimy tu więc o naprawdę silnych markach osobistych. Sprawdziliśmy, ile znaków towarowych osoby te zgłosiły ze skutkiem w Polsce i Unii Europejskiej.
Jak się okazuje, najpopularniejsi twórcy internetowi niezwykle rzadko pamiętają, by chronić swą własność intelektualną. Jedynie 45% twórców internetowych, zajmujących TOP10 w analizowanych przez nas rankingach posiada zarejestrowane znaki towarowe. Większość tych rejestracji ma zasięg jedynie krajowy. Dla przykładu, właścicielami zarejestrowanych znaków są między innymi: Anna Lewandowska (4 zarejestrowane znaki towarowe w EUIPO) czy Ewa Grzelakowska-Kostoglu (również 4 zarejestrowane znaki towarowe w EUIPO).
Jeśli już dany twórca decyduje się na rejestrację swojej marki, zwykle poprzestaje tylko na kilku znakach towarowych.
Jakie korzyści dla twórców płyną z rejestracji znaku towarowego?
Rejestracja własnego pseudonimu czy nazwiska daje bardzo skuteczną ochronę prawną. Jest to znaczące ułatwienie w momencie, gdy zmuszeni jesteśmy dochodzić swoich praw w przypadku ich naruszeń. Rejestracja znaku towarowego ułatwia też jego licencjonowanie, a tym samym czerpanie korzyści z jego rozpoznawalności na rynku.
Twórca rejestrując w porę swój znak towarowy, zabezpiecza się też przed osobami, które mogą spróbować go ubiec w urzędzie patentowym.
Jakiego rodzaju twórcy w szczególności potrzebują ochrony prawnej?
Są to przede wszystkim twórcy docierający do szerokiego grona odbiorców, którzy często podejmują współpracę reklamową ze sponsorami. Influencerzy, którzy podejmują się krótko- bądź długoterminowych, opłacanych współprac, powinni zwrócić szczególną uwagę na ochronę wypracowanego przez siebie logotypu i nazwy. Chroni to nie tylko przed kopiowaniem, ale pozwala też kontrolować rozwój swojego biznesu.
Jakie wnioski płyną z naszego badania?
Rozwój platform społecznościowych, a co za tym idzie, wzrost liczby influencerów możemy brać za pewnik. Widzimy jednak, że akurat ta branża w niedostateczny sposób korzysta z danych jej narzędzi prawnych. Jest to przy tym trend ogólnoświatowy, co pokazuje podobne badanie wykonane przez World Trademark Review.
Co może być tego powodem? Naszym zdaniem – niewielkie doświadczenie biznesowe twórców internetowych. Te zaniedbania mogą w przyszłości okazać się dla nich zgubne.
[1] ang. influencer – osoba wpływowa