13 kwi Spory o tytuły gier – Brand Brainstorm pozwoli uniknąć problemów
Tytuł gry komputerowej to jeden z jej najważniejszych elementów. To wokół niego będzie toczyła się całość akcji promocyjnych oraz późniejsze dyskusje graczy. Ma on również dużą wartość biznesową i finansową. Wobec tego warto taki tytuł odpowiednio zabezpieczyć. Pomoże w tym rejestracja tytułu gry komputerowej jako znaku towarowego.
W wymyślanie tytułu gry jest zaangażowane wiele osób, a czasem nawet różne podmioty. Może za to odpowiadać wewnętrzny dział albo agencja brandingowa. W toku tego procesu powstają liczne kreatywne pomysły i koncepcje, jednak część jest odrzucanych z różnych powodów, a ostatecznie wybierany jest jeden. Może się jednak okazać, że ten wybrany narusza czyjeś prawa. Brak sprawdzenia tego na etapie właśnie wyboru tytułu może narazić Klienta na liczne problemy i koszty.
Znaki towarowe w grach komputerowych – spory o tytuły
Decyzję o wyborze nazwy dla gry zawsze musi poprzedzać odpowiednie sprawdzenie dostępności nazwy. Dzięki temu możemy dowiedzieć się, czy wybrana nazwa nie narusza wcześniejszego prawa. W tym kontekście należy przyjrzeć się zarejestrowanym znakom towarowym, używanym na rynku oznaczeniom, a także nazwom firm. O konsekwencjach braku przeprowadzenia takiej kontroli przekonały się m.in. studia Hazelight oraz 3D Realms.
Spór o tytuł gry komputerowej – Take-Two Interactive v. Hazelight
Amerykańskie studio Take-Two Interactive, które odpowiada między innymi za grę GTA IV, sprzeciwiło się w USPTO[1] zgłoszeniu znaku towarowego IT TAKES TWO szwedzkiego studia. Zgłoszony znak słowny stanowił tytuł najnowszej produkcji studia Hazeltlight, którą w 2021 r. wybrano jako grę roku.
Dobra wiadomość dla szwedzkiego studia jest taka, że udało się wypracować porozumienie, które nie zmusiło ich do zmiany nazwy swojej gry. Jest jednak i gorsza wiadomość. Firma nie może zarejestrować znaku towarowego i uzyskać odpowiedniej ochrony, a to już pewna strata, jak wyjaśnialiśmy na blogu w artykule „Znak towarowy – co to jest i dlaczego należy go chronić?”.
Spór o tytuł gry komputerowej – 3D Realms v. Iron Maiden
Kolejny przykład niefortunnego wyboru tytułu gry, to spór między twórcami gry Ion Maiden oraz znaną grupą muzyczną Iron Maiden. Studio wypuściło grę pomimo tego, że muzycy są właścicielami wcześniejszego znaku towarowego IRON MAIDEN. Zarejestrowano go w amerykańskim urzędzie patentowym m.in. dla gier komputerowych w kl. 9. Wobec tego grupa muzyczna złożyła pozew o naruszenie znaku towarowego i wymusiła zmianę nazwy gry na Ion Fury. Należy pamiętać, że rebranding wiąże się zawsze z dodatkowymi kosztami stworzenia nowej kreacji marki, więc straty to nie tylko koszty związane z naruszeniem i postępowaniem sądowym.
Jak wybrać nazwę dla gry komputerowej – Brand Brainstorm
Jak widać, wybór tytułu gry bez wcześniejszego sprawdzenia dostępności nazwy może narazić twórców na spory z właścicielami wcześniejszych praw. Oznacza to dodatkowe nakłady finansowe związane z negocjacjami, procesem czy rebrandingiem i dużo stresu. Można tego uniknąć, zlecając kancelarii przeprowadzenie odpowiedniego badania, jednak to wiąże się z dodatkowymi kosztami, co może stanowić problem jeżeli pomysłów do sprawdzenia jest bardzo wiele. Tymczasem, choć wyobraźnia jest nieograniczona, fundusze już tak. Jesteśmy tego świadomi i dlatego wychodzimy z propozycją usługi Brand Brainstormu, która poprzez zaangażowanie prawnika na etapie wymyślania nazwy pozwala mniejszym kosztem dokonać wstępnego badania kilku oznaczeń.
Jak to dokładnie wygląda? Usługa „Brand brainstorm” polega na 90-minutowym spotkaniu z Klientem, w trakcie którego w czasie rzeczywistym udzielamy wstępnych porad w zakresie oceny proponowanych przez Klienta oznaczeń. Ocena dotyczy ich zdolności rejestrowej i legalności ich używania. Ta usługa sprawdzi się idealnie w przypadku Klientów, którzy podejmują ważną decyzję odnośnie nazwy swojej usługi lub towaru, a jednocześnie mają w głowie wiele pomysłów. Więcej o usłudze pisaliśmy już na blogu we wpisie „Brand brainstorm – usługa szukania znaku towarowego przez rzecznika patentowego” Myślisz o stworzeniu nowej marki i zastanawiasz się nad legalnością i bezpieczeństwem wybranej nazwy? Brand Brainstorm to usługa dla Ciebie!
[1] United States Patent and Trademark Office – Urząd Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych