Znak towarowy gwarancyjny jako dowód jakości oferty

Znak towarowy gwarancyjny jako dowód jakości oferty

Znak towarowy gwarancyjny to chronione prawnie oznaczenie, które używa wiele podmiotów na rynku. Możemy go rozumieć jako certyfikat czy „znaczek” przyznawany firmom, które spełniają określone kryteria jakości. Sprawdź, co Twój biznes – zarówno B2B, jak i B2C –  może dzięki niemu zyskać i jak starać się o możliwość używania takiego znaku.

Przykłady znaków towarowych gwarancyjnych to:

  • ECOCERT – jedna z głównych instytucji certyfikujących kosmetyki naturalne i organiczne. Warunkiem przyznania certyfikatu jest 95% składników pochodzenia naturalnego w kosmetyku. 
  • Nasz Pstąg – to polski znak towarowy gwarancyjny przyznawany hodowlom pstrąga.
  • Re Panettone – to znak przyznawany dla wyrobów piekarniczych i słynnych włoskich babek Panettone.
  • Jakość i tradycja – również polski znak oznaczający wysokiej jakości tradycyjne produkty żywnościowe.

W bazie znaków Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej mamy ponad 400 aktywnych tego typu oznaczeń dla wielu różnych branż[1]. Warto sprawdzić, czy któraś z nich nie mogłaby wesprzeć Twojej oferty.

Dlaczego znak towarowy gwarancyjny jest warty uwagi?

Z punktu widzenia przedsiębiorcy czy właściciela marki, możliwość posługiwania się branżowym emblematem w postaci znaku gwarancyjnego daje szereg wizerunkowych i finansowych korzyści.

Wśród nich są przede wszystkim:

  • Jasny sygnał dla klientów, że produkt spełnia standardy jakości i został sprawdzony przez niezależną instytucję.
  • Znak gwarancyjny wzmacnia zaufanie do marki, która przy okazji korzysta z renomy marki certyfikującej.
  • W przypadku wymagających konsumentów czy marek premium znak towarowy gwarancyjny może być bardzo dobrym argumentem sprzedażowym.
  • Potwierdzenie standardów jakości przez zewnętrzny podmiot można potraktować jako dowód propozycji wartości, a tym samym podstawę do podniesienia cen.
  • Daje on możliwość odróżnienia się na tle konkurencji, która nie spełnia warunków jakościowych i nie może posługiwać się danym znakiem.
  • Gdy znak towarowy gwarancyjny jest bardzo rozpoznawalny reprezentuje on w przyjazny sposób skomplikowaną treść. Przykładowo klient nie musi czytać całej etykiety z niezrozumiałym dla niego słownictwem, aby przekonać się, że kosmetyk jest naturalny. Wystarczy spojrzeć na oznaczenie ECOCERT.

Kiedy można używać takiego dowodu jakości?

Przede wszystkim zapomnij o tym, że ściągniesz wizualizację znaczka z Internetu i wkleisz do swojej oferty, bo według Ciebie spełniasz standardy tego znaku!

Znak towarowy gwarancyjny jest prawem posiadanym przez markę certyfikującą. Aby móc korzystać z tego oznaczenia, potrzebujesz zgody jego właściciela, przeważnie udzielanej na podstawie licencji na znak towarowy. Do jej podpisania przez obie strony może dość tylko wtedy, gdy marka certyfikująca potwierdzi stosownym badaniem, że spełniasz jej kryteria jakościowe.

Czyli przykładowo, jeżeli prowadzisz firmę technologiczną i chcesz pokazać klientom, że spełniasz najwyższe standardy w zakresie bezpieczeństwa informacji, możesz podejść do certyfikacji ISO 27001. Wówczas audytor z danej instytucji certyfikującej sprawdzi Twoje techniczne oraz prawne zabezpieczenia. Następnie zdecyduje o przyznaniu certyfikatu. Dopiero po tej czynności i podpisaniu licencji masz prawo do używania „nalepki” na swojej stronie www czy w ofertach.

Wszystkie te elementy reguluje obowiązkowy regulamin znaku towarowego gwarancyjnego. Oprócz tego znajdziesz w nim także zasady używania znaku i sposób nadzoru jego użycia przez instytucję certyfikującą. Znak możesz używać tylko w formie, na którą zezwala jego właściciel (dotyczy to przykładowo kolorystyki, liternictwa, proporcji).

Po przyznaniu certyfikatu, właściciel znaku może cofnąć go tylko z ważnych powodów. Zatem pomyślne przejście badania daje Ci dość dużą gwarancję, że marka certyfikująca nie wycofa się z umowy licencyjnej.

Zwróć jednak uwagę, że znak towarowy gwarancyjny może być objęty koniecznością ponownego badania po określonym czasie, a także wiązać się z dodatkowymi opłatami w związku z użyciem w celach marketingowych.

Znak towarowy gwarancyjny – podsumowanie

Znak towarowy gwarancyjny to czytelny dla klienta dowód, że Twoja marka spełnia kryteria jakości. Może być on cennym wsparciem w komunikacji sprzedażowej i wizerunkowej, pod warunkiem, że używasz go zgodnie z regulaminem. Jeśli nie masz pewności, czy dany znak jest wiarygodny, jak w praktyce go zastosować lub co oznaczają postanowienia w regulaminie, zapytaj eksperta wyspecjalizowanego w ochronie prawnej marki.


[1] Dane z bazy eSearch plus, pozyskane w dniu 4 stycznia 2024 r.

Magdalena Podbielska - Janicka
Radca prawny, prawnik, Associate