Wprowadzenie marki na rynek od strony prawnej

Wprowadzenie marki na rynek od strony prawnej

Wprowadzenie marki na rynek to złożony proces, który powinno się skrupulatnie rozplanować zarówno pod kątem biznesowym, marketingowym, jak i prawnym. W niniejszym artykule skupię się na tym trzecim aspekcie i opowiem, w jaki sposób możemy zabezpieczyć nową markę pod kątem prawnym.

Najczęściej do kancelarii specjalizującej się w ochronie marek nowy koncept trafia na jednym z ostatnich momentów. Czyli w chwili wyboru nazwy i/lub logo. Na początek zaznaczmy, dlaczego warto konsultować naming marki ze specjalistą ds. własności intelektualnej:

  • mamy pewność, że ktoś inny nie ma już rejestracji na taką samą albo bardzo podobną markę;
  • daje nam to obraz czy nasza marka wyróżnia się na tle innych czy może istnieje wiele takich samych lub bardzo podobnych marek;
  • pozwala nam to sprawdzić szanse na uzyskanie ochrony poprzez rejestrację;
  • ogranicza to ryzyko późniejszego sporu czy to na tle naruszenia znaku towarowego czy też nieuczciwej konkurencji;
  • ogranicza to ryzyko późniejszego rebrandingu, który niesie za sobą wysokie koszty.

Nasza kancelaria oferuje 3 usługi związane z namingiem marki, a wybór każdej z nich zależy od możliwości finansowych klienta, stopnia zaawansowania kreacji marki oraz ryzyka, jakie firma jest skłonna ponieść.

Nazwa marki i logo – szybkie badanie bezpieczeństwa

Jeżeli masz kilka nazw dla nowej marki – wymyślonych przez siebie lub agencję – warto wszystkie je przefiltrować. Można w tym celu wykorzystać ogólnodostępne bazy znaków albo powierzyć badanie specjalistom którzy mają dostęp do zaawansowanych narzędzi. W ten sposób można szybko odrzucić naming marki, który naruszałby prawa innych firm.

Nasza kancelaria oferuje unikalną usługę Brandstorm®, polegającą na spotkaniu wyspecjalizowanego prawnika z klientem lub działem marketingowym firmy, gdzie po wysłuchaniu pomysłów na nową nazwę marki oceniane są ryzyka prawne jej rejestracji. Na jednej interaktywnej telekonferencji „na żywo” sprawdzamy proponowane przez klienta czy agencję marketingową nazwy i na koniec przesyłamy dokument podsumowujący wstępne bezpieczeństwo każdej z nich.

To zdecydowanie najszybsza i najprostsza metoda weryfikacji, jeśli chodzi o wprowadzenie nowej marki na rynek. Spotkanie zajmuje od 1,5 h do 2h i kosztuje od 2000 zł netto.

Jeśli pozwala na to budżet firmy, zdecydowanie rekomendujemy kolejno wstępne lub pełne badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego, które dają jeszcze pewniejsze bezpieczeństwo wprowadzenia marki na rynek, poprzez szczegółowo przeprowadzoną przez nas analizę prawną konkretnej marki

Wstępne badanie

Za pomocą dostępnych nam narzędzi i programów wyszukujemy znaki identyczne bądź podobnedo badanego znaku, które jednocześnie są zarejestrowane dla identycznych lub podobnych towarów.

Następnie wstępnie oceniamy, jak duże ryzyko kolizji stanowią potencjalnie znalezione znaki. Badamy także zdolność rejestracyjną znaku, jego charakter odróżniający i szanse zaakceptowania zgłoszenia przez Urząd.

Wstępne badanie nie jest tak precyzyjne i szczegółowo rozpisane jak badanie pełne. Nie prowadzimy także dokładnych poszukiwań, co do używania potencjalnie kolizyjnych znaków ani ich właścicieli. To badanie zdecydowanie rekomendujemy jako początkowe zbadanie „czystości” wprowadzenia nowej marki.

Przeprowadzenie badania zajmuje nam zazwyczaj 5 dni roboczych, a jego koszt to 950 PLN +VAT.

Pełne badanie nazwy oraz logo

Przy pełnym badaniu oprócz standardowej (jak przy wstępnym badaniu) oceny ryzyka, opisujemy dokładnie sytuację prawną marki i nasze rekomendacje co do jej rejestracji.

Po takim badaniu jesteśmy już w stanie dokładnie określić, czy wybrana marka dla pożądanych towarów lub usług ma charakter odróżniający, czy nie jest opisowa, jakie są jej szanse przejścia przez rejestrację.

Ponadto oceniamy, czy identyczne lub podobne znaki nie zostały już zarejestrowane przez konkurentów, a znalezione wcześniejsze znaki i ich właścicieli szczegółowo oceniamy i opisujemy:

  • czy używają oni swoich znaków,
  • czy sprzeciwiają się rejestracji podobnych znaków
  • a także jaka jest procentowa szansa, że nasze zgłoszenie zostanie przez nich podważone.

Podajemy też nasze rekomendacje co do rejestracji. Pełne badanie oznaczenia daje największe bezpieczeństwo wprowadzenia nowej marki na rynek.

Przeprowadzenie badania zajmuje nam zazwyczaj 5 dni roboczych, a jego koszt wynosi od 2500 PLN +VAT.

Rejestracja znaku towarowego

Po przeprowadzeniu badania oraz upewnieniu się, że wybrana nazwa i logo nie naruszają praw innych podmiotów i posiadają wystarczający charakter odróżniający, kolejnym krokiem powinna być rejestracja znaku towarowego.

Rejestracja przyznaje przedsiębiorcy wyłączne prawo do używania danego znaku towarowego w odniesieniu do określonych towarów i usług na danym terytorium. Jest to najsilniejsza forma ochrony marki, uniemożliwiająca konkurencji używanie identycznych i podobnych oznaczeń, co buduje rozpoznawalność i chroni przed nieuczciwą konkurencją.

Posiadanie zarejestrowanego znaku towarowego jest także istotnym aktywem przedsiębiorstwa, które może być przedmiotem licencji lub cesji. Dla utrzymania ochrony bardzo ważne jest też używanie znaku towarowego po rejestracji.

Wprowadzenie marki na rynek – podsumowanie prawne

Podsumowując, wprowadzenie nowej marki na rynek wiąże się z wieloma ryzykami i kosztami – także prawnymi w kontekście ochrony znaków towarowych. Dlatego warto na wstępnym etapie wykluczyć późniejsze ryzyka konfliktów i cieszyć się z korzyści posiadania nowej marki. Jako kancelaria patentowa umożliwiamy nowym markom kilka opcji sprawdzenia, czy dane rozwiązanie będzie możliwe do rejestracji jako znak towarowy.

Aleksandra Rajzer
Prawniczka