19 maj Metaverse a ochrona marki – nowy wspaniały świat… dla naruszycieli
Czy warto chronić markę w metaverse? Co z własnością intelektualną w wirtualnej rzeczywistości?
Do wirtualnego świata weszły już najbardziej rozpoznawalne marki takie jak McDonald’s czy Nike. Pojawiają się też pierwsze spory o naruszenie znaków w „nowej” cyfrowej rzeczywistości. Spójrzmy, jak kreuje się ochrona znaków towarowych w metaverse.
Znaki towarowe w metaverse – nowa rzeczywistość, stare problemy
Koncepcja metaverse, spopularyzowana w ostatnich miesiącach przez Marka Zuckerberga, nie jest nowa. Dopiero rebranding giganta mediów społecznościowych tj. zmiana nazwy spółki z Facebook Platforms, Inc. na Meta Platforms, Inc., wzbudził szersze zainteresowanie światami wirtualnymi.
Co to jest metaverse? Docelowo metaverse będzie funkcjonować jako alternatywna rzeczywistość, która przenika się ze światem rzeczywistym. Początków metaverse można doszukiwać się w grach z gatunku MMO[1] takich jak World of Warcraft czy Second Life. W „nowym” wirtualnym świecie użytkownicy będą mogli się spotykać, pracować, bawić się i – co kluczowe z perspektywy dzisiejszego wpisu – kupować i sprzedawać wirtualne produkty.
NFT a ochrona marki – wirtualne towary i usługi
Popularność metaverse wiąże się nie tylko z możliwością promowania marki nowymi kanałami. Największe firmy na świecie rozszerzają swoją ofertę o wirtualne towary i usługi. Rzecz jasna – odpowiednio obrandowane.
Niestety, możliwość szybkiego zysku przyciąga również użytkowników chcących zarobić na wykorzystaniu rozpoznawalności innych marek. Dla przykładu, Mason Rothschild sprzedawał NFT przedstawiające luksusowe torebki Hermès za równowartość dziesiątek tysięcy dolarów. Na rozstrzygnięcie tego sporu poczekamy jednak pewnie kilka lat.
Jak uchronić się przed takimi wirtualnymi naruszycielami? Kluczem jest wybór właściwej strategii ochrony marki, w tym z pewnością jej rejestracja jako znak towarowy. Pierwszorzędne znaczenie ma w tym kontekście wykaz towarów i usług Twojego znaku, który wyznacza jego zakres ochrony.
Jak chronić znaki towarowe w wirtualnej rzeczywistości? Rozstaw swoje wirtualne stoisko
W pierwszej kolejności zweryfikuj swoje obecne portfolio znaków towarowych. Zwróć uwagę na ich wykazy towarów i usług, przede wszystkim na klasy 9, 35, 41 oraz 42 Klasyfikacji nicejskiej. Prawdopodobnie nie posiadasz rejestracji dla wirtualnych towarów czy usług. W tej sytuacji można rozważyć zgłoszenie nowych znaków – jak zrobił to m.in. McDonald’s czy Nike. Przyjrzyjmy się wykazom z najnowszych zgłoszeń tych firm:
Znak towarowy McDonald’s zgłoszony w EUIPO[2] (EUTMA-018650927)
- 9: Wirtualne produkty spożywcze i napoje; Pliki multimedialne do pobrania zawierające następujące towary: Dzieła sztuki, Pismo, Pliki audio i wideo i Niewymienne tokeny.
- 35: Usługi sprzedaży detalicznej online związane z następującymi produktami: Towary wirtualne, Mianowicie żywność, Napoje, Zabawki, Odzież i akcesoria, Torby na zakupy.
- 41: Usługi rozrywkowe, mianowicie, Udostępnianie koncertów realnych i wirtualnych online oraz innych imprez wirtualnych; Prowadzenie wirtualnej restauracji oferującej wirtualną żywność, napoje i towary; Prowadzenie wirtualnej restauracji obejmującej wirtualną dostawę do domu.
- 43: Prowadzenie wirtualnej restauracji oferującej prawdziwe jedzenie i napoje; Prowadzenie wirtualnej restauracji obejmującej prawdziwą dostawę do domu[3].
Znak towarowy Nike zgłoszony w EUIPO (EUTMA-018586664)
- 9: Produkty wirtualne do pobrania, mianowicie, Programy komputerowe obejmujące obuwie, odzież, nakrycia głowy, okulary, torby, torby sportowe, plecaki, sprzęt sportowy, sztukę, zabawki i akcesoria do użytku online i w wirtualnych światach online.
- 35: Usługi sklepów detalicznych w odniesieniu do następujących towarów: Towary wirtualne, Mianowicie, Obuwie, Odzież, Nakrycia glowy, Okulary Torby sportowe, Plecaki, Sprzęt sportowy, Dzieła sztuki, Zabawki i Akcesoria, Wszystkie wyżej wymienione towary są do użytku online; Usługi sklepów detalicznych online w odniesieniu do następujących dziedzin: Towary wirtualne, Mianowicie, Obuwie, Odzież, Nakrycia glowy, Okulary, Torby, Torby sportowe, Plecaki, Sprzęt sportowy, Dzieła sztuki, Zabawki i Akcesoria.
- 41: Usługi rozrywkowe, mianowicie, Udostępnianie wirtualnego obuwia, odzieży, nakryć głowy, okularów, toreb, toreb sportowych, plecaków, sprzętu sportowego, sztuki, zabawek i akcesoriów online nie do pobrania do użytku w środowiskach wirtualnych.
Jak widać, jest kilka możliwości zakwalifikowania wirtualnych towarów i usług – a praktyka w tym zakresie dopiero się kształtuje. Możemy uznać, że są to programy komputerowe zawierające określony towar. W tym przypadku warto uzupełnić wykaz również o usługi sprzedaży tych cyfrowych dóbr w klasie 35. Z drugiej strony można potraktować ich oferowanie jako świadczenie usług rozrywkowych. Nie najemy się przecież wirtualnymi frytkami, czy nie ogrzejemy wirtualnymi kurtkami. Ich zakup można traktować jako formę internetowej rozrywki.
Jak zmniejszyć ryzyko naruszenia Twoich znaków?
Dla zmniejszenia ryzyka warto uwzględnić różne sposoby ochrony – przynajmniej do czasu ujednolicenia się praktyki w tworzeniu wykazów „meta-znaków”.
Polecamy też skorzystanie z usług profesjonalnych pełnomocników. Dzięki takiemu wsparciu nie musisz martwić się samodzielnym sporządzaniem wykazu. Warto też rozważyć skorzystanie z usługi monitorowania zgłoszeń podobnych znaków towarowych. Pozwoli to na kontrolowanie, czy konkurencja nie próbuje zarejestrować oznaczenia łudząco podobnego do Twojego. Odpowiednio wczesna reakcja na takie działania znacznie ułatwi ochronę Twoich praw.
Naruszenie znaku towarowego w metaverse a znaki renomowane
A co jeśli doszło już do naruszenia, a nie zgłosiłeś jeszcze znaku dla wirtualnych towarów? Jeśli masz zarejestrowany znak towarowy na produkty rzeczywiste, możesz próbować dochodzić ochrony z tytułu naruszenia renomy Twojego znaku. Wtedy zakres ochrony Twojej marki będzie wykraczał poza towary i usługi z wykazu.
Jak wykazać renomę znaku? Aby to zrobić, musisz przedstawić szereg dowodów świadczących o rozpoznawalności swojej marki. W takiej sytuacji warto dysponować gotową opinią o renomie marki – znacznie ułatwi to cały proces.
Oprócz tego będziesz musiał udowodnić, że używanie znaku przez naruszyciela będzie szkodziło Twojej marce (np. spowoduje osłabienie jej zdolności odróżniającej, czy czerpanie nienależnych korzyści z jej renomy). Tutaj kluczowe znaczenie będą miały konkretne okoliczności danej sprawy.
Loading…
Z zainteresowaniem śledzimy rozwój działalności marek i ochrony znaków towarowych w metaverse. Czy praktyka zapoczątkowana przez gigantów przełoży się również na strategię ochrony znaków mniejszych przedsiębiorców? Czy za kilka lat standardem przy zgłoszeniu znaków będzie uwzględnianie wirtualnych towarów i usług? We’ll see…
[1] Massively multiplayer online – rodzaj gier komputerowych, w których duża liczba graczy może grać ze sobą w wirtualnym świecie
[2] Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej.
[3] Tłumaczenie własne autora. Znak nie został jeszcze opublikowany, a wykaz jest dostępny w wersji oryginalnej tylko w j. angielskim.