15 gru Renoma znaku towarowego – jak ją wykazać? Wskazówki dotyczące dowodów rozpoznawalności marki
Renomę znaku towarowego można skutecznie wykazać dzięki dowodom. Właściwe udokumentowanie informacji związanych z używaniem znaku pozwala lepiej chronić markę.
Temat renomy znaków towarowych poruszaliśmy na naszym blogu kilkukrotnie. Wyjaśnialiśmy, na czym polega renomowany charakter znaku towarowego i jakie informacje bierze się pod uwagę przy ustalaniu renomy. Opisaliśmy też ciekawe pomysły na przedstawienie dowodów renomy w postaci powołania się na promocję marki przez influencerów.
Znaki towarowe a renomowane znaki towarowe – kiedy można uznać znak za renomowany?
O renomie znaku towarowego właściciele marek myślą najczęściej w trakcie sporu o naruszenie znaku lub bezpośrednio przed jego rozpoczęciem. W końcu powołanie się na renomowany znak towarowy często umożliwia uzyskanie korzystnego rozstrzygnięcia ze względu na jego rozszerzoną ochronę.
Nad kwestiami związanymi ze zwiększoną rozpoznawalnością marki warto jednak zastanowić się już wcześniej. Kiedy? Na etapie zgłoszenia znaku towarowego w urzędzie często nie wiemy, jakie będą jego dalsze losy. Z biegiem czasu możemy jednak zaobserwować, że produkty lub usługi oznaczone znakiem stają się coraz bardziej popularne, zbierają coraz więcej odbiorców. Warto wtedy rozważyć, czy daną markę można uznać za renomowaną.
Renoma znaku towarowego – co trzeba zrobić, jakie dowody przedstawić?
Samo powołanie się na rozpoznawalność znaku towarowego nie wystarczy urzędowi lub sądowi do uznania jego renomy. Właściciel znaku musi to wykazać i w tym celu przedstawić dowody na renomę znaku towarowego.
Dowody te muszą spełniać konkretne wymagania. Pisaliśmy już o tym, jakiego rodzaju informacje powinny zawierać. Są to między innymi: świadomość istnienia marki, udział w rynku czy intensywność używania znaku. Warto jednak wiedzieć, jak podejść do sprawy praktycznie i jakie dowody zebrać, żeby skutecznie wykazać wspomniane kwestie i doprowadzić do uznania znaku towarowego za renomowany.
Aby uzyskać uznanie znaku towarowego za renomowany, pomocne będą przede wszystkim:
- oświadczenia (dokonywane pod przysięgą lub potwierdzone) – na przykład oświadczenie kierowniczki działu marketingu spółki dotyczące emitowanych reklam;
- badania opinii publicznej i badania rynkowe – przeprowadzone przez niezależny i uznany instytut badawczy;
- audyty i kontrole dotyczące towarów lub usług oferowanych w ramach danej marki;
- certyfikaty i nagrody przyznane przez niezależne, zewnętrzne podmioty;
- artykuły w prasie lub w specjalistycznych publikacjach, w których pojawia się znak towarowy;
- sprawozdania roczne na temat wyników gospodarczych;
- faktury i inne dokumenty handlowe, które odnoszą się do oferowanego towaru lub usługi i dotyczą konkretnego terytorium i okresu;
- reklamy i materiały promocyjne.
Co do zasady, materiały pochodzące od zewnętrznych podmiotów (niezależne rankingi, nagrody i publikacje) mają przewagę nad dowodami pochodzącymi bezpośrednio od klienta.
Jak i kiedy zbierać dowody renomy znaku towarowego?
Wykazanie renomy znaku towarowego, gdy toczy się spór nie jest proste. Przede wszystkim ze względu na ograniczenia czasowe – właściciel znaku musi przedstawić je w konkretnym terminie wyznaczonym przez sąd lub urząd. Proces zbierania dowodów wymaga współpracy pomiędzy pełnomocnikiem a klientem. Zabierane są zarówno wewnętrzne dane o nakładach na zbudowanie rozpoznawalności marki (marketing i reklama) czy informacjach o sprzedaży i tym podobnych, jak i dane z Internetu – o miejscach w prestiżowych rankingach, nagrodach, czy publikacjach. Często nawet u klienta za dane odpowiedzialne są różne działy.
Czasem okazuje się, że trudno uzyskać dane z przeszłości. Właściciel znaku być może prowadził kampanie reklamowe i przeznaczył środki na promocję swojej marki, ale nie posiada oświadczeń agencji mediowej o jej zasięgach. Być może certyfikat czy nagroda została przyznana kilka lat temu – jednak nikt nie pamięta już gdzie jest dyplom.
Dlatego takie dowody najlepiej zbierać na bieżąco i odkładać do oddzielnej „teczki” czy folderu na serwerze. Możesz zaangażować swój dział PR aby archiwizował wszystkie wzmianki o marce w mediach i zlecić działowi finansów, aby zawsze miał podsumowanie ilości sprzedanych towarów za kilka lat wstecz.
Opinia dotycząca renomy znaku towarowego
Jeśli zależy nam na wykorzystaniu renomy naszego znaku towarowego, powinniśmy podejść do tematu kompleksowo. Sprawdzić czy mamy już renomę można na każdym etapie rozwoju marki. Warto skorzystać ze wsparcia kancelarii patentowej, która przeanalizuje dowody i z wyprzedzeniem wskaże, jakie jeszcze trzeba pozyskać.
Dobrym rozwiązaniem jest zebranie istotnych kwestii związanych z renomą marki i opisanie ich w jednej opinii prawnej. Taka opinia pozwoli Ci na uporządkowanie dowodów i sprawdzenie czy wykażesz renomę marki przed urzędem. Opinię o renomie znaku towarowego można później wykorzystać też w wielu postępowaniach przed urzędem i sądem. Skraca to czas pracy zespołu nad poszczególnym projektem, a co za tym idzie – oszczędza Twoje koszty wiązane z ochroną naruszeń renomowanej marki.